Wnętrza restauracji w czasie pandemii – co warto zmienić?
Podczas pandemii koronawirusa dla dobrego prosperowania restauracji istotny jest nie tylko dobry marketing. Niekiedy należy również zmodyfikować potrawy w menu lub odświeżyć wystrój wnętrza restauracji. Podstawowy cel tych zmian to przede wszystkim bezpieczeństwo i poczucie komfortu klientów, którzy chętniej będą odwiedzać lokal.
Rządowe zalecenia dla restauracji a wystrój wnętrza.
Czas pandemii z pewnością zmienił oblicze polskiej gastronomii. 13 marca tego roku zamknięto wszystkie restauracje i możliwa była wyłącznie dostawa jedzenia do domu. Chociaż Polacy już od dłuższego czasu mogą swobodnie konsumować posiłki w miejscach publicznych, wielu właścicieli restauracji i tak boryka się z utrudnieniami w prowadzeniu swojego biznesu. Jedynym słusznym rozwiązaniem jest adaptacja. Bardzo duże znaczenie mają błyskotliwe pomysły oraz kreatywność, także w aranżacji przestrzeni restauracyjnej.
Aktualne rządowe zalecenia dla restauracji dotyczące spożywania posiłków w lokalu informują o obowiązku zakrywania ust i nosa. Obsługa stale musi nosić rękawiczki i maseczki, a klienci mogą odkryć usta i nos dopiero w momencie, gdy zajmą miejsce przy stoliku. W każdym lokalu gastronomicznym, który przyjmuje gości, powinny znajdować się specjalne punkty do dezynfekcji, szczególnie przy wejściu do restauracji, w toalecie oraz przy kasie. Dla wystroju wnętrza restauracji w czasie pandemii największe znaczenie ma jednak odległość między stolikami. W każdym przypadku muszą zostać zachowane minimum dwumetrowe odstępy.
Planowanie układu stołów i punktów do dezynfekcji.
Punktem wyjścia podczas dostosowywania wnętrza restauracji w czasie pandemii powinno być oszacowanie, ilu gości pomieści restauracja przy aktualnych zaleceniach rządowych. Można rozważyć oddzielenie stolików przegrodami – wówczas dwumetrowe odstępy między stolikami nie muszą być zachowane. Należy mieć przy tym jednak świadomość, że osłona z pleksi powinna mieć minimum metr wysokości, co nie zawsze estetycznie wygląda.
Po dokładnym zaplanowaniu układu stołów pora na rozmieszczenie punktów do dezynfekcji w lokalu. Należy umieścić w nim także czytelne tabliczki lub naklejki informujące o obowiązku noszeniu maseczki lub o innych zaleceniach. W łazienkach należy wyłączyć lub nawet zdemontować suszarki do rąk. Zamiast nich do osuszania rąk dostępne powinny być papierowe ręczniki jednorazowego użytku.
Planowanie układu stołów i punktów do dezynfekcji.
Punktem wyjścia podczas dostosowywania wnętrza restauracji w czasie pandemii powinno być oszacowanie, ilu gości pomieści restauracja przy aktualnych zaleceniach rządowych. Można rozważyć oddzielenie stolików przegrodami – wówczas dwumetrowe odstępy między stolikami nie muszą być zachowane. Należy mieć przy tym jednak świadomość, że osłona z pleksi powinna mieć minimum metr wysokości, co nie zawsze estetycznie wygląda.
Po dokładnym zaplanowaniu układu stołów pora na rozmieszczenie punktów do dezynfekcji w lokalu. Należy umieścić w nim także czytelne tabliczki lub naklejki informujące o obowiązku noszeniu maseczki lub o innych zaleceniach. W łazienkach należy wyłączyć lub nawet zdemontować suszarki do rąk. Zamiast nich do osuszania rąk dostępne powinny być papierowe ręczniki jednorazowego użytku.
Adaptacja wnętrza do nowej rzeczywistości.
Klienci zatęsknili za odwiedzaniem lokali gastronomicznych, jednak należy stworzyć dla nich bezpieczne i komfortowe warunki. W związku z obowiązkiem zachowania dwumetrowych odstępów między stolikami w przypadku wielu wnętrz restauracji część wyposażenia może okazać się zbędna. Zamiast zatem zostawić puste stoliki w lokalu, lepiej usunąć niepotrzebne meble i udostępnić swobodniejszą przestrzeń dla gości. Przyda się ona także ze względu na to, że stoliki powinny być na bieżąco dezynfekowane. Lepiej zatem, aby osoby spożywające posiłek stolik obok nie musiały wdychać oparów z płynu dezynfekcyjnego.
Projektowanie przestrzeni komercyjnej, w tym wnętrza restauracji, to nie tylko spełnianie wymogów bezpieczeństwa, ale też jednoczesne dążenie do zachowania walorów estetycznych wnętrza. Dlatego podczas aranżacji lokalu gastronomicznego pod kątem pandemii warto skorzystać z pomocy zawodowego architekta lub projektanta wnętrz, który zadba o właściwą ergonomię wnętrza restauracji.
Kreatywność największym sprzymierzeńcem.
Dopóki pogoda na to pozwala, warto korzystać z restauracyjnych ogródków i świeżego powietrza. Dobrym przykładem może być pomysł właścicieli jednej z holenderskich restauracji. Stworzyli oni przed lokalem miniaturowe szklarnie, w obrębie których posiłek spożywać mogą wyłącznie osoby zasiadające przy tym samym stoliku. Dzięki temu goście mogą czuć się nie tylko bezpiecznie, ale także komfortowo w otaczających ich przestrzeni.