Epidemia koronowirusa zmieniła sposób funkcjonowania wielu branż. Hotelarstwo niewątpliwie należy do grona tych działalności, w których należało wprowadzić szereg zmian, by zapewnić bezpieczeństwo gościom i pracownikom. Co takiego zmieniło się w pracy hoteli?
Zalecenia ogólne.
W każdym obiekcie hotelowym musiały zostać wprowadzone specjalne procedury ograniczające do minimum możliwość rozprzestrzeniania się zagrożenia mikrobiologicznego. Do tych najbardziej podstawowych zaliczyć należy dezynfekowanie dłoni, noszenie maseczek zakrywających nos i usta czy ograniczenie liczby osób, które mogą przebywać w poszczególnych pomieszczeniach, a także w całym obiekcie. Zarówno przed głównym wejściem do hotelu, jak i przed wejściami do poszczególnych sal, muszą znajdować się dozowniki z płynem dezynfekującym oraz instrukcje, wypunktowujące zasady bezpieczeństwa, obowiązujące w danym miejscu.
Aktualne rządowe zalecenia dla restauracji dotyczące spożywania posiłków w lokalu informują o obowiązku zakrywania ust i nosa. Obsługa stale musi nosić rękawiczki i maseczki, a klienci mogą odkryć usta i nos dopiero w momencie, gdy zajmą miejsce przy stoliku. W każdym lokalu gastronomicznym, który przyjmuje gości, powinny znajdować się specjalne punkty do dezynfekcji, szczególnie przy wejściu do restauracji, w toalecie oraz przy kasie. Dla wystroju wnętrza restauracji w czasie pandemii największe znaczenie ma jednak odległość między stolikami. W każdym przypadku muszą zostać zachowane minimum dwumetrowe odstępy.
Planowanie układu stołów i punktów do dezynfekcji.
Punktem wyjścia podczas dostosowywania wnętrza restauracji w czasie pandemii powinno być oszacowanie, ilu gości pomieści restauracja przy aktualnych zaleceniach rządowych. Można rozważyć oddzielenie stolików przegrodami – wówczas dwumetrowe odstępy między stolikami nie muszą być zachowane. Należy mieć przy tym jednak świadomość, że osłona z pleksi powinna mieć minimum metr wysokości, co nie zawsze estetycznie wygląda.
Meldowanie się gości i pobyt w hotelu.
Przed zameldowaniem obsługa recepcji ma obowiązek zmierzyć temperaturę każdemu z gości (termometrem bezdotykowym) oraz dać do wypełnienia ankietę, zawierającą pytania dotyczące występowania niepokojących objawów, takich jak kaszel lub trudności w oddychaniu. Coraz popularniejsze stają się systemy umożliwiające bezobsługową rejestrację gości. Dzięki zamontowanym w obiektach czytnikom bluetooth lub NFC i ogólnodostępnym aplikacjom mobilnym możemy przyznawać uprawnienia pozwalające na otwieranie drzwi a także sterowanie chociażby światłem czy telewizją za pomocą smartfona. Na terenie hotelu mogą przebywać jedynie osoby w nim zameldowane, pracownicy oraz obsługa. Po pobycie każdego gościa pokoje hotelowe są ozonowane, a powierzchnie dezynfekowane. Pracownicy regularnie odkażają także elementy znajdujące się w częściach wspólnych hotelu, m.in. klamki i poręcze.
Aby zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa, zmiany należało wprowadzić także w przestrzeni restauracyjnej. Hotele zrezygnowały z bufetów samoobsługowych. Większość obiektów zdecydowała się na wydawanie wyłącznie posiłków serwowanych do pokoi. Jeśli organizowany jest bufet, to jedynie z obsługą kelnerską, przeszkoloną w zakresie zapewniania najwyższego bezpieczeństwa żywności. Stosowne zalecenia obowiązują także w strefach SPA, na basenach czy w saunie. W zależności od tego, jakie udogodnienia proponuje dany hotel, konieczne są konkretne wytyczne, w jaki sposób z nich korzystać.
Współpraca ze specjalistami od aranżacji wnętrz.
Zmiana organizacji pracy w obiektach hotelowych, wynikająca z przeciwdziałania zagrożeniu epidemiologicznemu, wymaga także reorganizacji przestrzeni. Wiele hoteli decyduje się skorzystać z profesjonalnych porad, w jaki sposób zmienić aranżację wnętrz, by zapewnić maksymalne bezpieczeństwo w obiekcie. Zamknięte restauracje hotelowe wymuszają też to by w pokojach wygospodarować miejsce na stół jadalny gdzie będzie można wygodnie spożywać posiłki. Zmiana funkcjonalności każdego obiektu nie zawsze jest prosta. Warto w tym zakresie zaufać sprawdzonej firmie, która kompleksowo zajmie się całym procesem – począwszy od doradztwa, poprzez projektowanie, aż po wykonawstwo.
Do takich firm należy Prownes Wnętrza, która od ponad trzydziestu lat pomaga przedsiębiorcom polskim i zagranicznym w osiągnięciu sukcesu, dzięki takim projektom wnętrz, które w pełni pozwalają wykorzystać potencjał obiektu. Projekt wnętrza przygotowany na miarę potrzeb konkretnego biznesu, z uwzględnieniem najwyższych standardów bezpieczeństwa obiektu, to klucz do sukcesu, jakim jest stworzenie miejsca, cieszącego się zaufaniem klientów.